Wat zijn de verschillen tussen marketing en sales?

10 October 2022 - 2 min

Het zijn twee totaal verschillende specialismen, maar toch twijfelen veel starters tussen een baan in de marketing of in de sales.

Vaak vanuit de wens “iets commercieels” te willen doen, maar vervolgens niet zo goed weten welke richting ze hierin moeten kiezen. Dan zijn dit de twee populairste opties, alleen het besef dat ze appels met peren vergelijken is er nog niet echt. Herkenbaar? Om je te helpen met je keuze, vertellen we je in deze blog wat de verschillen zijn tussen marketing en sales. Dan maak jij daarna de beste keuze!  

Wat is marketing? 


Als je een baan hebt in marketing, zijn je werkzaamheden gericht op het creëren van naamsbekendheid en promotie van een dienst of product. Dit doe je in samenwerking met je team waarin iedereen verantwoordelijk is voor iets anders. Dit team bestaat meestal uit een analist, campagne marketeer, copywriter, SEO-specialist (zoekwoorden), content creator en designer. Wil je meer lezen over wat een baan in marketing inhoudt? Leuk! Hier kun je onze blog lezen.  

Wat is sales? 


In sales werken houdt in dat je elke dag bezig bent met de directe verkoop van producten en/of diensten en dat je het klantcontact onderhoudt. Gedurende je werk ben je bezig met het nakomen van ‘leads’ (potentiële, nieuwe klanten). Deze mensen hebben interesse getoond in je product en/of dienst en nu is het jouw doel om ze te overtuigen, zodat ze op een aankoop overgaan. Ook schreven we een blog over hoe een baan in de sales er precies uitziet. Wil je werken in de sales? Bekijk hier onze vacatures!

Marketing vs. sales  


Wat zijn nu de concrete verschillen tussen marketing en sales? Er zijn je vast al wat dingen opgevallen uit de bovenste twee alinea's, zoals dat een marketingteam zich focust op het creëren van een bepaalde (latente) behoefte bij een doelgroep. Het doel is om potentiële klanten naar een merk, product of dienst toe te trekken. Dit wordt de ‘pull-methode’ genoemd.  

Sales daarentegen focust zich volledig op de transactie tussen klant en bedrijf. Denk aan het onderhouden van klantcontacten, genereren van leads en het voeren van koude gesprekken. Het draait om het benoemen van het aanbod en het overtuigen van kandidaten en/of klanten om dit aanbod te accepteren. Dit wordt de ‘push-methode’ genoemd.  

Leuk feitje: wist je dat marketing óók gebruik maakt van de push-methode, en sales net zo goed de pull-methode inzet? In de marketing wordt push bijvoorbeeld gebruikt bij advertising en sales gebruikt pull om potentiële kopers over te laten gaan op een transactie.  

Tenslotte zetten we de verschillen ‘bereik’ en ‘omzet’ in het rijtje. Want niet geheel onbelangrijk: marketing is all about bereik, en sales draait om omzet. Bij marketing worden er KPI's opgesteld en aan de hand hiervan wordt bepaald of de doelstellingen behaald zijn. Er wordt zo inzichtelijk gemaakt hoeveel mensen er bereikt zijn en hoe dat gedaan is. Sales heeft hele andere KPI's, of beter gezegd, ‘targets’ die moeten worden behaald. En natuurlijk draaien die altijd om omzet.  

Ondanks deze verschillen hebben sales en marketing elkaar altijd nodig. Het één is niets zonder het ander en daarom werken ze wel degelijk nauw samen. Hoe ziet dat eruit?  

Hoe marketing en sales samenwerken 


Het gemeenschappelijke doel van de twee is om een organisatie te laten groeien en hiervoor omzet te genereren. Hierbij heeft het één het ander nodig, want medewerkers van beide specialismen moeten inzichtelijk hebben wat het gedrag is van leads en klanten. Marketing kan hieruit content maken dat ervoor zorgt dat deze leads en (potentiële) klanten naar de salesafdeling worden getrokken voor het merk of product dat zij aanbieden. Denk aan blogs of whitepapers die hiervoor kunnen zorgen 😉. De sales- en marketingafdeling moeten ervoor zorgen dat ze blijven communiceren met elkaar om dit zo goed en efficiënt mogelijk te kunnen doen.  

 
Wil je nog meer weten over het kiezen van een baan voordat je jouw carrièrepad kiest? We schreven een whitepaper waarin we manieren toelichten om erachter te komen wat er bij je past en we nog meer verdieping geven over een salesbaan. Ook kun je ons natuurlijk vrijblijvend opbellen of hier onze vacatures bekijken. 
Foutje gezien? Laat het ons weten. We zijn je dankbaar!
More blog posts
More blog posts

Wil je weten hoe het er echt bij ons aan toe gaat? Neem dan eens een kijkje op onze cultuur pagina.

Onze cultuur