Waarom zou je kiezen voor een baan in marketing?

22 September 2022 - 2,5 min

In de categorie: ‘welke richting wil ik op na mijn afstuderen?’, bespreken we in deze blog wat een baan in de marketing inhoudt.

En nóg meer. Want waarom is een marketingbaan zo interessant, welke competenties passen erbij, welke marketingbanen zijn er eigenlijk allemaal en wat verdien je? Natuurlijk geven we je ook een kijkje achter de schermen van onze eigen marketingafdeling. Want de beste manier om te bepalen of iets bij jou past, is toch om te weten hoe het er ergens écht aan toegaat. Benieuwd? Dan is dit jouw blog!  

Wat houdt een baan in marketing in?  


Als je een baan hebt in marketing zijn je werkzaamheden over het algemeen gericht op het creëren van naamsbekendheid en/of de promotie van een merk, product of service. Je werkt vaak in een teamverband waarin iedereen verantwoordelijk is voor iets anders. In de meeste gevallen bestaat dit team uit een analist, campagne marketeer, copywriter, SEO-specialist (zoekwoorden), content creator en designer. Per bedrijf is het natuurlijk anders of krijgen functies nét een andere benaming, maar vaak komt de samenstelling op hetzelfde neer.   

 Samen met je team wil je je product, service of merk dus zo groot mogelijk maken. Dit doen jullie door de interesses en behoeftes van je doelgroep om te zetten naar een strategie. Vanuit deze strategie maak je (online) marketingcampagnes. In marketing heb je elkaar écht nodig; ondanks dat elk teamlid een andere functie heeft, wordt er gezamenlijk naar één resultaat gewerkt. En dat is natuurlijk dat je de doelgroep bereikt en zij zich aan je product, merk of service binden.  

Waarom werken in de marketing zo interessant is 


Een marketingbaan hebben is interessant om verschillende redenen. Allereerst is digitale marketing een sector die constant aan het groeien is: bedrijven hebben allemaal marketing nodig. Sterker nog, marketing is essentieel voor hen! Wie weet er anders van hun product, merk of service af? Social media staan centraal in deze sector en bijna alle marketingwerkzaamheden zijn daarop gebaseerd. Daarom is het vakgebied ook heel innovatief en zal je veel te maken krijgen met de nieuwste ontwikkelingen (apps, algoritmes, platforms) op dit gebied.   

Ook is een marketingbaan hebben ideaal voor het realiseren van je eigen creatieve ideeën. Je zal veel brainstormen met je team om nieuwe campagnes en concepten te bedenken. Je strategisch oog komt hier ook bij kijken om verbeterpunten te ontdekken en zo tot grotere naamsbekendheid te komen. Het is dus een mooie mix van creativiteit en een stukje innovatie: wat is er nog niet gedaan en waarmee vallen we op voor de doelgroep?  

Je leest het al: je doelgroep. Dit is een groep die erg abstract kan lijken, maar er zitten toch échte mensen in die je wil bereiken. Dat is dus ook een interessant aspect van het vak: mensen. Wat beweegt hen om ergens wel of niet op te klikken? Wat is hun online gedrag? Ook gebruik je je communicatieve vaardigheden in het contact met je doelgroep: hoe kun je ze het beste begrijpen, wat willen ze naar buiten brengen en wat hebben ze nodig om te groeien? 
Wat ik interessant vind aan marketing, is dat het overal is. Marketing is de geur van brood in de supermarkt, de ondertitel van het boek dat je leest en de advertenties die je ineens op iedere website tegenkomt omdat je één keer naar sportschoenen hebt gegoogeld. Dus de verschillende mogelijkheden en manieren om het in te zetten zijn oneindig. En dat maakt marketing soms misschien ook eng of juist héél irritant. Over welke andere branche kan je dat zeggen?
Eva Ensing, Online Advertising Specialist, Team Marketing

Welke competenties heb je nodig bij marketing? 


Een competentie is op te bouwen uit drie dingen: je kennis, vaardigheden en je karakter. Deze drie combineer jij om bepaalde doelen te behalen in je werk. Denk aan een hogere productiviteit, een goede sfeer, meer omzet of een betere merkbeleving.  

 Competenties worden vaak verward met vaardigheden. Dit heeft toch beide een andere betekenis, want een vaardigheid is slechts een deel van je competentie. Dat gezegd hebbende, welke competenties heb je nodig voor een baan in marketing?  

  • Nieuwsgierigheid: de markt verandert snel en jij vindt het leuk om nieuwe dingen uit te proberen om je doelgroep te bereiken. 

  • Creativiteit: je kan out of the box denken om een bedrijf op originele manieren onder de aandacht te brengen.  

  • Strategisch inzicht: doelen stellen in de vorm van KPI’s en deze bijsturen waar nodig om ze te bereiken.  

  • Analytisch inzicht: aan de hand van data bijhouden wat je doelgroep doet. Welke campagnes zijn er succesvol en hoe komt je doelgroep op je website terecht?  

  • Snel schakelen: er gebeurt veel in de wereld. Je moet dus snel kunnen schakelen om hierop in te spelen met je content. 

Competenties die ik gebruik in mijn werk zijn creativiteit, nieuwsgierigheid en lef. De marketingwereld verandert constant, dus is het belangrijk om met creatieve ideeën te komen. Zo trek je de aandacht van je doelgroep. Mijn nieuwsgierigheid komt van pas, omdat het in dit vak goed is om het onbekende te verkennen en nieuwe dingen te proberen. En mijn lef zie je terug aan dat ik vragen blijf stellen en onbekende paden graag bewandel.
Merle Veurman, Designer, Team Marketing.

Wat verdien je in de marketing? 


Gemiddeld verdient een starter, van welke branche dan ook, een maandsalaris van € 1.948 euro bruto per maand. Dit zeggen we erbij zodat jij een goede indicatie hebt van wat over het algemeen een gangbaar salaris is voor een starter. Het maandsalaris van een startende marketingmedewerker ligt gemiddeld tussen de € 2.000 en € 3.000 euro. Dit is een brutobedrag en op basis van een 40-urige werkweek. 
Mijn verwachting van werken in Marketing bij The Next Label was dat ik in een klein, snelgroeiend team zou komen te werken. Dit is ook zeker waargemaakt, maar wat ik niet had verwacht was dat ik nog veel meer vrijheid zou krijgen om mij verder te ontwikkelen in vlakken van Marketing waar ik interesse in heb. Zo ben ik sinds het werken hier ook al meer met data gaan werken. Hierdoor blijft het werk leuk en is er altijd een nieuwe vaardigheid om te leren.
Pim Kastermans, Campagne Marketeer, Team Marketing.
Nu je gelezen hebt wat een marketingbaan inhoudt en wat onze marketingmedewerkers vinden van werken bij The Next Label, heb je misschien een beter beeld van wat je wil. Althans, we hopen het! Keuze gemaakt voor marketing? Neem een kijkje tussen onze vacatures of bel eens op om vrijblijvend te praten! Denk je toch meer interesse te hebben in sales? Lees dan onze andere blog over werken in de sales! Hierin lees je onder andere hoe een salesbaan er bij ons uitziet, welke competenties of aantoonbare kennis je nodig hebt voor sales en hoe je loonstrookje eruitziet. Succes! 
Foutje gezien? Laat het ons weten. We zijn je dankbaar!
More blog posts
More blog posts

Wil je weten hoe het er echt bij ons aan toe gaat? Neem dan eens een kijkje op onze cultuur pagina.

Onze cultuur