Wat is werkgeluk en waarom is het belangrijk?

10 June 2024 - 4 minuten

Werkgeluk is de afgelopen jaren ontzettend belangrijk geworden, en dat is geen toeval: er zijn banen in overvloed, dus als je niet blij bent bij je huidige baan, heb je zó een nieuwe. Ook werkgevers hebben baat bij gelukkig personeel. Maar wat is werkgeluk precies? En hoe creëer je dit? In deze blog vertellen we je alles. Lees mee!

Wat is werkgeluk? 


Werkgelukkig zijn betekent dat je voldoening, tevredenheid en plezier ervaart op je werk. Het gaat niet alleen om het hebben van een baan, maar ook om het gevoel van voldoening uit je werkzaamheden, je collega's en de algehele werksfeer. Het gaat dus veel verder dan alleen genieten van je werk.  

Waarom is werkgeluk zo belangrijk?


Misschien sta je er wel bij stil of misschien ook wel helemaal niet, werkgeluk is ontzettend belangrijk. Maar waarom is dat zo?  

  • Werkgeluk heeft invloed op je productiviteit en prestaties. Als je gelukkig bent, ben je over het algemeen gemotiveerder en productiever. Dat geeft natuurlijk betere prestaties en resultaten voor jezelf en de organisatie. 

  • Het heeft invloed op je welzijn en gezondheid. Je brengt een groot deel van je leven door op werk, dus ervaar je die tijd het liefst zo positief mogelijk. Daarbij vermindert werkgeluk stress en je mentale gezondheid. 

  • Ook bevordert het een positieve werkcultuur waarin je je goed kunt ontwikkelen en je betere relaties opbouwt met je collega's. 

  • Werkgeluk gaat vaak samen met een gevoel van betekenis en een doel in je werk, waardoor je je erkend en gewaardeerd voelt. Dat werkt natuurlijk zeer motiverend! 


 

Waarom is werkgeluk belangrijk voor medewerkers? 


Gelukkige medewerkers zijn gemotiveerd, betrokken, productief en gezond. Daarnaast brengt het ook: 

  • Een sterk employer brand, want organisaties die bekend staan om hun focus op het werkgeluk van hun medewerkers, hebben over het algemeen een goed imago op de arbeidsmarkt. Zo worden nieuwe medewerkers sneller aangetrokken. 

  • Loyale werknemers. Want werknemers die gelukkig zijn in hun werk, hebben minder de neiging om een organisatie te verlaten.  

  • Een hogere klanttevredenheid. Gelukkig werknemers zijn betrokken bij hun werk en hebben een positievere houding tegenover klanten. 


 

Wie is er verantwoordelijk voor je werkgeluk?


Jij! Je werkgever is daar niet verantwoordelijk voor. Helaas. Voel je je dus niet goed op je werk of ben je oprecht ongelukkig? Dan voel je vast al aankomen wat we je aanraden. 

Belangrijke factoren die werkgeluk beïnvloeden 


Er zijn vijf belangrijke factoren die je werkgeluk kunnen beïnvloeden. Deze zijn vastgesteld door Ab Dijkhuis, psycholoog en hoofd van de afdeling sociale psychologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. We leggen je uit waarom deze vijf factoren zo belangrijk zijn: 

1. Autonomie 

Het hebben van autonomie en controle zijn belangrijk voor jou als medewerker. Wanneer je autonomie hebt over je taken en de vrijheid om beslissingen te nemen, voel je je meer in control over je werk. Dit geeft je meer zelfvertrouwen, motivatie en het stimuleert je creativiteit.  

2. Betekenis  

Het hebben van betekenis in je werk geeft superveel voldoening. Wanneer je het gevoel hebt dat je werk bijdraagt aan iets waardevols, zoals het helpen van anderen of meedenken met de bedrijfsstrategie, krijg je hart voor de zaak en iets om trots op te zijn. Dit kan je helpen om gemotiveerd te blijven, ook als het soms even tegenzit. 

3. Competentie  

Wanneer je het gevoel hebt dat je kennis en vaardigheden goed aansluiten bij de eisen van je rol, groeit het zelfvertrouwen. Door je competenties verder te ontwikkelen of nieuwe aan te leren, kun je uitdagingen bovendien beter aan en persoonlijk groeien.  

4. Psychologische veiligheid 

Psychologische veiligheid houdt in dat je je vrij voelt om jezelf te zijn op het werk. Als je je veilig voelt om je gedachten te delen en fouten te maken zonder gestraft te worden, voel je je ook gewaardeerd. Want mensen horen graag wat jij te zeggen hebt en wat jouw mening is. 

Welke rol speelt een goede werk-privébalans bij werkgeluk?


Dit is essentieel. Wanneer je werk en privéleven in balans zijn, voel je minder stress. En ja, dat maakt je... gelukkiger! Je hebt meer tijd om te ontspannen en te genieten van dingen buiten je werk. Wil je meer weten over een goede werk-privébalans? Lees hier onze andere blog! 

Hoe kun je werkgeluk meten als organisatie?


Ben je een werkgever? Dan kun je werkgeluk meten op verschillende manieren. Denk aan het doen van een medewerkerstevredenheidonderzoek (MTO) of het houden van exit-interviews. Deze onderzoeken geven je belangrijke inzichten in werkgeluk, maar ook andere dingen die medewerkers belangrijk vinden.  

Hoe draagt The Next Label bij aan het werkgeluk van haar medewerkers?


We staan geregeld stil bij het werkgeluk van ‘de TNL’er'. Zo doen wij het volgende:
 

Het vieren van successen en mijlpalen 


We staan regelmatig stil bij onze successen. Er worden maandelijks promoties, successen en mijlpijlen gevierd. Denk bijvoorbeeld aan de maand- en tertiaalincentives, maar ook het zomerfeest en het Kerstgala.  

Mindfulness en stressmanagement 


Bij The Next Label krijg je toegang tot OpenUp, een online platform waarmee je op een laagdrempelige manier in contact kunt komen met psychologen. Hierbij kun je denken aan 1-op-1 sessies en je leert beter voor jezelf te zorgen. Ook kun je gebruik maken van groepssessies waarbij er wordt ingezoomd op onderwerpen, zoals mindfulness, beter slapen en meer. 

Uncapped bonussysteem 


Met ons uncapped bonussysteem verdien je een bovengemiddeld salaris. Je hebt zelf invloed op de hoogte van je salaris.  

Autonomie en persoonlijke groei 


Als Consultant krijg je de kans om je eigen markt op te bouwen op je eigen manier. Je benadert prospects en kandidaten en tegelijkertijd werk je aan je ondernemende en communicatieve vaardigheden. 

Medewerkerstevredenheidsonderzoek 


Bij The Next Label hechten we veel waarde aan tevreden medewerkers. Door middel van een medewerkerstevredenheidsonderzoek brengen we de wensen en behoeften van onze medewerkers goed in kaart. En met deze feedback gaan we actief aan de slag. We snappen dat niet iedereen dezelfde wensen en behoeften heeft. Daarom hebben we een samenwerking met Alleo: een platform waar je als TNL’er elke maand € 15 mag besteden op het gebied van gezondheid, zelfontwikkeling, financiën en meer.  

Extra vakantiedagen 


Je krijgt een extra vakantiedag als: 

  • Je het hele jaar niet ziek bent geweest. Dit betekent niet dat je niet ziek mag zijn 😉.  

  • Je twee jaar in dienst bent. En dit geldt ook als je drie jaar, vier jaar en vijf jaar in dienst bent. Je kunt dus tot vier vakantiedagen extra krijgen. 


Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking 


Klinkt dit als muziek in je oren? Neem vrijblijvend contact met ons op door ons contactformulier in te vullen of te bellen naar +31 (0)20 22 621 62. Tot snel! 
Foutje gezien? Laat het ons weten. We zijn je dankbaar!
More blog posts
More blog posts

Wil je weten hoe het er echt bij ons aan toe gaat? Neem dan eens een kijkje op onze cultuur pagina.

Onze cultuur