Week van het Werkgeluk

04 October 2021 - 2 min reading time

Elk jaar is de laatste week van september uitgroepen tot Week van het Werkgeluk. Waarom? Omdat werkgeluk grote invloed heeft op ons geluk in het dagelijks leven. We brengen namelijk allemaal een groot deel van onze tijd door met onze collega’s, waardoor werkgeluk en jouw algehele geluk in nauwe relatie staan met elkaar.

Om dit besef meer onder de aandacht te brengen, is de Week van het Werkgeluk internationaal in het leven geblazen. En omdat deze week er voor ons nét weer opzit, willen we in deze blog met jullie delen hoe we bij The Next Label werken aan werkgelukkige TNL’ers, oftewel... onze medewerkers.

Werkgeluk. Wat houdt dat in?


Werkgeluk is een begrip dat we steeds vaker voorbij zien komen. Maar wat houdt het nou precies in? Happiness Bureau doet veel onderzoek naar werkgeluk. Daarom hebben we gekeken naar hoe zij dit nou eigenlijk definiëren.  
Als een algeheel gevoel van plezier op het werk, stijlvol kunnen omgaan met tegenslagen, vriendschappelijk contact maken met collega’s en klanten en weten dat je werk ertoe doet voor jezelf, de organisatie en daarbuiten.”
Happiness Bureau
Helaas hoor je vaak dat alles rondom (werk)geluk een ‘dingetje van de HR-afdeling’ is, maar daar doen we dit belangrijke thema echt te kort mee. Natuurlijk staat werkgeluk hand in hand met de HR-topics zoals verloop en verzuim, maar het draagvlak ervan moet organisatie breed sterk aanwezig zijn. Gelukkig zijn op werk heeft namelijk een grote invloed op de motivatie, productiviteit en loyaliteit en dus op de algehele prestaties van de organisatie. Eigenlijk moet bij elke organisatie werkgeluk dus hoog op het prioriteitenlijstje staan. Bij The Next Label hebben we dat in ieder geval wel. Benieuwd hoe we dat doen? Dat lees je hieronder.

Hoe zorgen we bij The Next Label voor werkgeluk?


Als je het persoonlijk bekijkt, is het altijd makkelijk om iemand te vertellen wat er moet gebeuren om gelukkig te zijn of bepaalde doelen te bereiken. Jouw goede advies voor een ander ook zélf uitvoeren kan daarentegen soms nog een dingetje zijn. Je kan nog zulke mooie doelen opstellen voor jezelf, maar er vervolgens alsnog niks mee doen. Als je dan ook nog eens in een organisatie werkt waar commerciële doelen hoog op het lijstje staan, of waar het in de sleur van de dag altijd anders loopt dan vooraf gepland is wordt het nog wat moeilijker. Vaak zijn het de doelen voor je persoonlijke ontwikkeling, extra aandacht willen besteden aan teambuilding of het vaker stilstaan bij de toegevoegde waarde (zingeving) van het werk wat je doet. Dus juist bij de doelen die zorgen voor meer werkgeluk, is de kans op uitstel vaak groter.  

 Maar, alles begint bij het bewust zijn van iets. En bij The Next Label zijn we dat! Daarom hebben we binnen de organisatie drie pijlers ontwikkeld die de basis vormen voor ons interne beleid. Natuurlijk geheel in lijn met onze purpose: zorgen voor snellere groei en ontwikkeling. Wat zijn die pijlers?  

 1. YOU. Groeien 

2. WE. Samenwerken 

3. LABEL. Presteren  

Week van het werkgeluk | The Next Label
“We zorgen voor snellere groei en ontwikkeling van mensen en bedrijven. Dus ook voor groei en ontwikkeling van onszelf.” – The Next Label

Groeien, samenwerken, presteren


Oké, even wat extra uitleg over de drie pijlers. Het doel ervan is een fijne werkomgeving creëren, waar iedereen zo (werk)gelukkig mogelijk is. Er moet altijd een juiste balans zijn tussen groeien, samenwerken en presteren. Om persoonlijk te groeien, besteden we veel tijd aan de ontwikkeling van de TNL’ers. Denk aan een sterke onboarding, veel trainingen, evaluatie- en coachgesprekken. Omdat we dat vooral ook samen willen doen, is het belangrijk dat we ook lol hebben samen. Samen plezier maken zorgt ervoor dat we elkaar beter leren kennen en we vertrouwd zijn met elkaar. Dit leidt weer tot eerlijke feedback en een hoge gunfactor. Individuele prestaties zijn namelijk belangrijk, maar een ellebogencultuur willen we hier absoluut niet zien.  

Week van het werkgeluk 2 | The Next Label

Zo gaan we van het persoonlijke, naar het samenwerken in teams en eindigen we bij The Next Label – de overkoepelende organisatie, waar presteren centraal staat. Om (werk)gelukkig te zijn moeten we ons niet alleen verbonden voelen met elkaar, maar ook met de organisatie en het werk dat we doen. Voldoende informatie en transparante communicatie vanuit de organisatie zijn daarbij belangrijk. Waar staan we? Waar gaan we heen? Waar ben ik aan toe? Dit doen we door een maand- en tertiaalafsluiting te organiseren. Dit zijn momenten waar we terugkoppelen op onze doelen en waarmee we zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Want verder groeien, dat kan alleen als we weten we aan elkaar hebben! 
Groeien, samenwerken en presteren. Is het bij jou blijven hangen? Tollen die drie woorden nog steeds door je hoofd aan het einde van deze blog? Dan is het misschien goed om eens na te gaan of je nu tevreden bent met je persoonlijke groei en prestaties. Nieuwsgierig wat wij jou kunnen bieden? Volg dan onze The Next Label pagina op LinkedIn, en blijf op de hoogte van leuke info die we met jou delen óf nieuwe vacatures bij ons in het team!  
Foutje gezien? Laat het ons weten. We zijn je dankbaar!
More blog posts
More blog posts

Wil je weten hoe het er echt bij ons aan toe gaat? Neem dan eens een kijkje op onze cultuur pagina.

Onze cultuur