23 July 2021

Hoe kun je een goede pitch doen tijdens je sollicitatie?

Het voorstelrondje. Het moment waarvan je weet dat die gaat komen en waarin je jezelf op een zo goed mogelijke manier wil presenteren.

Werkgevers vinden het vaak belangrijk om te weten met wie ze aan tafel zitten, in plaats van alleen te horen wat je kan. Daarnaast is het natuurlijk een fijne manier om het ijs te breken en aan het sollicitatiegesprek te beginnen. Maar hoe kom je nou het beste over in die eerste minuten van het gesprek? Dat kun je doen door middel van een pitch. Hoe pak je dat aan? Dat vertellen we je in deze blog.

Vertel over jezelf


Veel gesprekken -ook buiten het sollicitatieproces- beginnen vaak met: ‘vertel eens wat over jezelf’. Waarom eigenlijk? Heel simpel, het is een informele manier om meer te weten te komen over jou als persoon. Jouw persoonlijkheid speelt een grote rol in de beoordeling of jij bij de rol en de organisatie past. Naast het feit dat jij over de competenties beschikt om de openstaande rol uit te voeren, is het ook belangrijk dat je binnen de cultuur en het team past.

De meest gemaakte fout? Zorg ervoor dat je niet té erg in detail treedt. Dit kan afleiden en ervoor zorgen dat het belangrijkste van je verhaal vergeten wordt. Zie het als het geven van een samenvatting van je leven. Het eerste moment om jezelf aan de recruiter te verkopen. Zoals iedereen weet, eerste indrukken zijn blijvend en vaak ook correct! Onder andere daarvoor kan je een ‘pitch’ doen.

Wat is een pitch?


Als we aan de dikke van Dale vragen wat de definitie van een pitch is, dan krijgen we een relatief simpele definitie, namelijk: een pitch is een (slim) verkoopverhaal of een verkooppraatje.

Het is dus eigenlijk een slimme manier om iemand over te halen of te verleiden tot het kopen of accepteren van een product, dienst, of in dit geval: jezelf. Je kunt het eigenlijk zien als een tool die je kan inzetten om te bereiken wat je wil. Dit kan dus zijn dat je goed wil overkomen tijdens een sollicitatiegesprek, maar kan ook zijn dat je een goede indruk wil achterlaten tijdens je tinderdate of bijvoorbeeld je vrienden wil overhalen om wél mee te gaan naar die ene kroeg of bar. Maar in deze blog focussen we op het eerste. Hoe kom je goed over tijdens een sollicitatiegesprek?

Wat is de goede structuur van een pitch?


Introductie

  • Hier vertel je de basisinformatie over jezelf. Probeer hier niet te veel in herhaling te treden met wat er allemaal al op je cv staat. Wanneer je dat wel doet, kies er dan voor om extra details of persoonlijke informatie te geven.

  • Neem je gesprekspartner mee in wat je achtergrond is, waarom je zo’n passie hebt voor je werk, de rol die zij hebben uitstaan of de branche waar je in zal werken en waar dat precies vandaan komt.


Middenstuk:

  • Hier ga je meer de diepte in op wat je doet, wie je bent en waar je naartoe wil. Wees hierin concreet. En vergeet ook niet je enthousiasme te laten doorschemeren.

  • Bereid van tevoren voor welke informatie je wel en niet wil delen. Wees je er ook van bewust dat je in dit deel van je pitch de rest van het gesprek een beetje kan sturen.

  • Ook is het hier belangrijk om jezelf op de beste manier te presenteren, daarmee bedoelen we: je mag best een beetje opscheppen over jezelf ;)


Slot:

  • Wanneer je de pitch afsluit, is het handig om nog even kort een aantal van de eerdergenoemde punten samen te vatten waar je verder in het gesprek bijvoorbeeld nog over wil doorgaan.

  • Eindig de pitch met een wedervraag. Dit kan bijvoorbeeld een algemene vraag zijn over de rol of het bedrijf, maar je kunt hier ook een persoonlijke vraag stellen aan je gesprekspartner(s).


Al met al is de pitch een slimme manier om jezelf voor te stellen. En met de juiste structuur kan je in die eerste paar minuten je gesprekspartner al overtuigen dat jij degene bent voor de job. Dat is ten slotte waarom het sollicitatieproces er is!

Extra tips voor een goede eerste indruk

  1. Wees je bewust van je lichaamstaal. Klinkt misschien vanzelfsprekend, maar het komt veel voor dat kandidaten een gesloten houding aannemen tijdens een gesprek. Probeer een open houding aan te nemen, ga dus niet met je armen over elkaar zitten. En bovenal: lach!

  2. Wees geïnteresseerd. Ondanks eventuele zenuwen die je hebt, probeer goed te luisteren naar wat de gesprekspartners vertellen. Haak hier op een gepast moment op in en toon oprechte interesse in wat diegene je vertelt.

  3. Pas op voor zenuwtrekjes. Een sollicitatiegesprek is natuurlijk altijd spannend. Al helemaal als je je zo bewust bent van welke je indruk wil/moet maken. Probeer er tijdens de ontmoeting toch op te letten dat je rustig zit. Voorkom het dus dat je op de tafel tikt met je vingers, aan het wiebelen bent met je been of constant aan je gezicht zit.


 

De inhoud van de pitch


Goed, je weet nu welke structuur je moet aanhouden als het aankomt op de pitch. Maar als je je voorbereidt op een sollicitatiegesprek, staat je natuurlijk best wat te doen: je gaat de website(s) doorlezen, checkt de LinkedInpagina’s van je gesprekspartners en bereidt vragen voor. Maar iets wat vaak wordt onderschat is: hóé stel ik mezelf voor? Want naast de structuur van de pitch, is de inhoud even belangrijk.

Om een basis voor je neer te zetten zijn er een aantal vragen die je bij jezelf na kunt gaan:

  • Wie ben ik? (Waar kom je vandaan, waar woon je nu, hoe oud ben je, etc.)

  • Welke 4 karaktereigenschappen omschrijven mij? En waarom?

  • Wat doe ik in mijn vrije tijd? Waar hecht ik veel waarde aan?

  • Wat wil ik? Waarom zit ik hier?

  • Wat ga ik toevoegen aan deze organisatie?


Een tip hierbij is om tenminste één element toe te voegen wat jou uniek maakt. Zo zorg je ervoor dat dit bij je gesprekspartners blijft hangen. Vaak horen werkgevers dat iemand veel van lekker koken, reizen, sporten en gezelligheid houdt. Niets mis mee natuurlijk, want wie houdt daar nou niet van ;-) Maar, probeer aan deze reeks nog iets unieks over jezelf toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan vrijwilligerswerk wat je ooit hebt gedaan, het feit dat je aan het trainen bent voor een triatlon of een eigen onderneming die je ooit hebt opgezet voor je studie?

Voorbeelden noemen!


Een pitch over mezelf, een beetje Google werk, de beste kanten van mezelf noemen… Lijkt appeltje eitje, toch?

Bedenk altijd dat alles wat je zegt, beargumenteerd moet kunnen worden. Denk hier dus over na tijdens je voorbereiding. Dus, niet alleen dát je gedreven bent, maar ook wáárom je gedreven bent. Bereid hier een passend voorbeeld bij voor, zodat je dit altijd kun onderbouwen wanneer iemand hiernaar vraagt. Bewijs dit dus bijvoorbeeld met een voorbeeld dat je vanaf een vmbo-opleiding opgeklommen bent naar een wo-master. Als je hier namelijk geen voorbeeld van kan geven, is het direct veel minder waard. Om dit goed te doen kun je bijvoorbeeld de STARR-methode gebruiken.
Blijf hangen bij je gesprekspartner door écht iets unieks te vertellen. Heb je unieke hobby's of projecten waar je aan werkt?
- Britt, Corporate Recruiter

Persoonlijk


Vergeet niet om je pitch persoonlijk te houden. Eerder in deze blog las je al dat het in de ogen van een nieuwe werkgever een pluspunt is als je iets unieks over jezelf toevoegt aan je pitch.

Al gauw merken wij in sollicitatiegesprekken dat kandidaten erg snel in de zogeheten “cv-modus” schieten, wanneer er gevraagd wordt om wat over henzelf te vertellen. Natuurlijk logisch, want je studie en je werkervaring omvat een groot deel van je leven. Vaak voeg ik eraan toe, wanneer ik iemand vraag om zichzelf voor te stellen, om een beetje weg te blijven van het cv. Deze heb ik immers al voor me liggen. Vertel dus op zo’n moment waar je enthousiast over bent, waar je vandaan komt, wat je leuk vindt om te doen in het weekend en zorg dus dat wij jou echt leren kennen. Houd hierbij natuurlijk wel in je achterhoofd dat je hier zit voor een baan, en niet voor een plekje in het hockey-vriendenteam ;)

Hoe doen wij het bij The Next Label?


Zoals je hierboven al kon lezen werken wij bij The Next Label niet met formele elevator-pitches. Aan het begin van een gesprek zullen wij eerst onszelf op een persoonlijke manier voorstellen. Dit doen we om de scherpe randjes eraf te halen, en de sollicitant een relaxter gevoel te geven. En het geeft jou als potentiële collega natuurlijk ook gelijk een goed beeld van wie je nou precies tegenover je hebt. Een pluspunt vind ik altijd als een kandidaat ook oprechte vragen stelt over hetgeen wat ik vertel over mijzelf. Dit is namelijk niet iets wat diegene had kunnen voorbereiden, en getuigt dus van oprechte interesse!

Onboardingtraject


Natuurlijk is een pitch niet onbelangrijk en zeker goed om te hebben. Niet alleen bij een intern sollicitatiegesprek komt het van pas, maar ook tegenover klanten die je spreekt in de rol van Business Consultant is het goed om een goede pitch klaar te hebben staan.

Wanneer iemand bij ons start, ligt er een onboardingstraject van zo’n 6 maanden klaar. Een van de onderdelen hiervan is je sales-pitch. Deze is natuurlijk voornamelijk gericht op de organisatie en wat je voor de klant kan betekenen, maar ook hier leer je ontzettend veel van! Hoe kom ik krachtig over, wat vinden klanten fijn om te horen en wat kan ik in het volgende belletje nóg beter doen?
Lijkt het jou ook vet om elke dag een betere pitch te kunnen geven aan je klanten? Hou je ook van een persoonlijke benadering in sollicitatiegesprekken, en ben je niet bang om jezelf bloot te geven?

Neem dan eens een kijkje op onze vacaturepagina. En wie weet mag jij jouw verhaal aan mij vertellen in een gesprek! 
Foutje gezien? Laat het ons weten. We zijn je dankbaar! 
More blog posts
More blog posts

Wil je weten hoe het er echt bij ons aan toe gaat? Neem dan eens een kijkje op onze cultuur pagina.

Onze cultuur