Recruitment vanuit de verschillende voorkeurskleuren

24 October 2022 - 3 min

Dat we veel aan ontwikkeling en groei doen binnen de organisatie is vast geen verrassing meer. Onze samenwerking met Happyholics en deelname aan hun Insights Discovery training ook niet.

Toch gemist? Bij deze een korte recap: de training is een persoonlijkheidstypologie waar een analyse uitrolt die je automatisch één van de vier voorkeurskleuren geeft. Deze kleur maakt inzichtelijk hoe jij precies in elkaar steekt en wat daarom voor jou de ideale werkwijze is. Dit geeft balans in je werk en samenwerkingen. Waardevol om te weten! Ook voor ons als organisatie, want The Next Label bestaat uit verschillende types die allemaal wat anders nodig hebben. Hoe al deze types op hun eigen manier en vanuit hun eigen voorkeurskleur recruitment aanvliegen, lees je hier! 

Als je meer wil lezen over Happyholics, de Insights Discovery training en hoe onze medewerkers dit hebben ervaren, kan dat hier. 

Welke voorkeurskleuren zijn er? 


De voorkeurskleuren zijn vurig rood, stralend geel, zachtgroen en helderblauw. Hieronder lees je wat ze precies inhouden: 

  • Vurig rood 


Mensen met een voorkeur voor vurig rood handelen op basis van ratio. Ze zijn vaak recht door zee, extravert, resultaatgericht, niet bang voor confrontaties en goed in onderhandelen. Valkuilen van een persoon met de voorkeur voor rood zijn ongeduldigheid, té directe communicatie (botheid) en afstandelijkheid.  

  • Stralend geel 


Stralend geel handelt op basis van gevoel. Zo staan mensen met een gele voorkeur graag in de spotlight, ze zijn aardig en empathisch, goede entertainers en ze zien overal mogelijkheden. Tegenhangers zijn dat ze onrealistisch kunnen zijn, de aandacht opeisen, de neiging hebben om dingen aan te dikken en ongeorganiseerd zijn.  

  • Zachtgroen 


Net als bij stralend geel handelt iemand met de voorkeur voor groen vanuit gevoel. Niet zozeer in dezelfde mate, maar het is terug te zien aan dat hij of zij graag de vrede behoudt en bescheiden is. Verder is deze persoon rustig, hulpvaardig en punctueel. Mindere punten zijn besluiteloosheid, moeite hebben met verandering en met het geven van zijn of haar mening.  

  • Helderblauw 


Mensen met een voorkeur voor helderblauw zijn correct en handelen vanuit ratio. Ze werken graag systematisch en denken altijd logisch na. Ze hebben oog voor detail en zijn bescheiden. Knelpunten kunnen zijn dat dit leidt naar perfectionisme en dat ze ‘gevoelsarm’, conservatief, sceptisch en gereserveerd zijn. 

Hoe zijn de voorkeurskleuren verdeeld bij The Next Label?


Elk persoon gebruikt in meer of mindere mate alle kleuren, maar je profiel maakt inzichtelijk welke manieren van handelen je voorkeur hebben. Er is dan ook geen goed of fout; zo zitten er allerlei verschillende types op onze functies die allemaal een andere aanpak hebben voor hun recruitmentwerkzaamheden. We merken dat dit voordelig voor de organisatie werkt, want een gevarieerd bedrijf en team is effectiever, succesvoller en vooral leuker!

Een eigen aanpak helpt onze medewerkers tijdens hun gesprekken met klanten. Niet alleen zijn zij bewust van hun eigen handelen, maar ook herkennen zij de voorkeurskleuren van klanten waardoor ze sneller kunnen schakelen in hun communicatie. Tenslotte kennen we allemaal elkaars profiel binnen de organisatie waardoor we (nog) beter samenwerken.

Dit alles begon bij onze oprichters Jelle, Douwe, Patrick en Quintus; zij hebben alle vier een ander kleurenprofiel, wat dus een versterkend effect heeft op de organisatie. De één vult de ander namelijk aan. Ze komen alle vier oorspronkelijk uit de recruitment en zorgen er gezamenlijk voor dat de organisatie in balans is, ondanks dat ze verschillende types zijn.

Hoe vliegen de verschillende kleuren recruitment aan?


Nu je het bovenstaande weet, wil je natuurlijk weten hoe al die verschillende types recruitment dan aanvliegen. Wat doet een medewerker met een voorkeur voor vurig rood anders dan een medewerker met een voorkeur voor zachtgroen?

Vurig rood: de beslisser

Een persoon met een voorkeur voor vurig rood, wordt ook wel ‘de beslisser’ genoemd. Waarom? Omdat ze actiegericht en snel zijn: is er een probleem, dan willen ze snel een oplossing hebben en daarnaar handelen. Zo dus ook in recruitment. Ze zijn onafhankelijk; ze hebben de touwtjes graag zelf in handen wat haarfijn aansluit op de snelheid waarmee ze dingen aanpakken. Zit er een kandidaat of potentiële klant in het proces, dan wil “de rode Consultant” direct stappen ondernemen en snel resultaat zien. Wachten op input en omslachtigheid past hier niet in thuis. Het streven naar verbetering is daarom constant aanwezig en is een grote drijfveer.

Hoe is dit persoon in de omgang met anderen? Je raadt het misschien al van bovenstaande alinea, maar ze zijn zelfverzekerd, assertief, direct, onverzettelijk en uitgesproken. Als je samenwerkt met iemand met de voorkeur voor rood, kun je dus verwachten dat hij of zij geen blad voor de mond neemt en het liefst zelf de lakens uitdeelt.

Wanneer er een besluit moet worden gemaakt, wil hij/zij dat dit er één is met praktische toepasbaarheid en dat het zorgt voor de verbetering van efficiëntie. Het grootste doel voor iemand met een voorkeur voor rood, is immers vooruitgang boeken.

Wat gebeurt er bij overmatig gebruik van vurig rood?

  • Overmatig gebruik van vurig rood in recruitment kan ertoe leiden dat zij...

  • Niet goed horen wat de klant wil

  • Intimiderend overkomen

  • De klant tot een haastige beslissing dwingen

  • Stellig zijn en het grotere geheel uit het oog verliezen


Stralend geel: de motivator

Iemand met de voorkeur voor stralend geel, ook wel “de motivator”, is sociaal, innemend, enthousiast en idealistisch. Ze stellen zich open en flexibel op tegenover kandidaten en klanten, zijn vriendelijk en gaan eerst gezellig een praatje aan voor ze overgaan op de zaken. Ze hebben hun blik op de toekomst en kunnen dus goed visualiseren hoe ze iemand moeten helpen. Zijn er problemen? Dan blijft de motivator optimistisch en komt met vindingrijke, out of the box oplossingen. Dit persoon zal de klant of kandidaat goed betrekken bij het proces en op de hoogte houden van alle ontwikkelingen.

In de omgang met anderen is hij/zij expressief, extravert en spraakzaam. De voorkeur wordt gegeven aan informele dialogen in plaats van officiële vergaderingen. Trek je “gele collega” daarom bij wijze van spreken bij het koffiezetapparaat aan het jasje in plaats van een serieuze meeting in te schieten 😉.

Tenslotte is een persoon met de voorkeur voor stralend geel bij besluitvorming vooral gericht op het openhouden van opties, kansen om anderen erbij te betrekken en directe aantrekkingskracht. Dit persoon kan dus goed samenwerken en is echt een teamplayer.

Wat gebeurt er bij overmatig gebruik van stralend geel?

  • Overmatig gebruik van stralend geel in recruitment kan ertoe leiden dat zij...

  • Overhaaste beloften doen die ze moeilijk kunnen nakomen

  • De tijd uit het oog verliezen

  • De details over het hoofd zien

  • Zaken niet goed opvolgen of op een zijspoor terechtkomen


Zachtgroen: de supporter

Als je de voorkeur hebt voor zachtgroen, dan pak je recruitment aan met geduld, zachtaardigheid en vermijd je pretentieus gedrag. Je bent ongekunsteld en aardig, bescheiden en accomoderend. Klanten en kandidaten voelen dit ook, daarom wordt iemand met een voorkeur voor groen vaak vertrouwd en gezien als iemand aan wie je de zaken kunt overlaten; ze komen namelijk wel voor elkaar.

In de omgang met anderen is “de supporter” ontvankelijk, open en ontspannen. Hij of zij luistert goed en geeft anderen de tijd en aandacht. Deze persoon spreekt op een beheerst en rustig tempo en krijgt graag de tijd om over zijn/haar gevoelens na te denken. Tijdens recruitmentwerkzaamheden worden de dingen stap-voor-stap aangepakt en wordt er regelmatig gereflecteerd. Al met al zal een proces onder leiding van Zachtgroen onder wederzijds respect en vertrouwen verlopen en staan persoonlijke waarden voorop.

Als er een besluit moet worden gemaakt, houden zij goed rekening met een ander en draagt hier de zorg voor. De focus ligt op gevoelens en subjectieve meningen, terwijl iemand met een rode voorkeur bijvoorbeeld volledig berust op ratio.

Wat gebeurt er bij overmatig gebruik van zachtgroen?

  • Aarzelen

  • Te weinig zelfvertrouwen en zekerheid hebben

  • Confrontaties en discussies uit de weg gaan

  • Onvoldoende vertrouwen uitstralen in de producten en diensten


Helderblauw: de observator

Iemand met de voorkeur voor helderblauw, “de observator”, is analytisch, systematisch, rationeel en logisch in zijn/haar werk. Op deze manier zal hij/zij dus ook sales aanvliegen. Met een constant streven naar perfectie, blijft deze persoon sceptisch tot de feiten hem/haar hebben overtuigd. Met betrekking op recruitment kan je er dus vanuit gaan dat er goed wordt nagedacht voor er een deal gesloten wordt.

Wat kun je verwachten van de omgang? Iemand met de voorkeur voor blauw is beheerst en praat daarnaast liever over objectieve gegevens dan persoonlijke zaken. Tijdens een salescall zal hij/zij daarom snel to the point komen en professioneel en formeel blijven in de communicatie.

Deze persoon maakt besluiten aan de hand van logica en objectiviteit. Dit maakt dat deze voorspelbaar zijn en meestal berust op feiten en cijfers in plaats van subjectieve meningen of speculatie.

Wat gebeurt er bij overmatig gebruik van helderblauw?

  • Kil en afstandelijk overkomen

  • De klant overladen met informatie

  • Te veel vragen stellen

  • Geïrriteerd raken door klanten die ongestructureerd en onlogisch overkomen

Nu je dit weet, zijn wij benieuwd of jij van jezelf kan inschatten wat jouw voorkeurskleur is. Je kunt hier ons whitepaper downloaden om meer verdieping te krijgen in dit onderwerp, te lezen hoe jij achter jouw voorkeurskleuren komt én hoe je ze inzet bij het bepalen van je ideale baan. Of bekijk hier onze business consultant of candidate consultant vacatures.

Vragen? Dan kun je ons altijd vrijblijvend bellen 
Foutje gezien? Laat het ons weten. We zijn je dankbaar!
More blog posts
More blog posts

Wil je weten hoe het er echt bij ons aan toe gaat? Neem dan eens een kijkje op onze cultuur pagina.

Onze cultuur