08 February 2021

Zo kan je soepel samenwerken met collega's

Met sommige mensen kun je het in één keer vinden, met anderen kun je geen woord wisselen zonder geïrriteerd te raken. Hoe kun je tóch samenwerken met collega’s die je minder goed liggen? We geven een aantal tips om het niet alleen makkelijker, maar ook leuker te maken!

Leer je collega’s kennen


En dan hebben we het niet alleen over zijn of haar favoriete kleur of de naam van het huisdier. Om goed samen te werken, is het slim om je collega’s écht te leren kennen. Zo begrijp je beter waarom ze op een bepaalde manier reageren of sommige keuzes maken. Dus ga eens het gesprek aan, en durf verder te vragen dan een oppervlakkig gesprek over koetjes en kalfjes. Waar moet je dan aan denken? Bijvoorbeeld de drijfveren, competenties en sterke -en verbeter punten, zowel van jezelf als van je collega.

Hoe doen we dat bij The Next Label?


Naast onze langere pauze tijd, gezellige vrijdagmiddagborrels en uitjes om elkaar beter te leren kennen, proberen we ook de theorie hierachter te begrijpen. We doen bijvoorbeeld teambuildingactiviteiten én geven onze collega’s de kans om een ‘Insights Discovery’ training te volgen waarbij we ingaan op verschillende type mensen en hoe je hier het beste mee om kan gaan.

Wees eerlijk naar elkaar


Een kleine irritatie kan onbedoeld uitlopen tot iets veel groters.  Eigenlijk totaal onnodig, toch? Misschien herken je jezelf er wel in: een collega stelt je telkens de verkeerde vragen of maakt een opmerking die in het verkeerde keelgat schiet. Je laat het gaan, maar elk contact is een opstapeling. Eindstand? Je kan diegene níet uitstaan en eigenlijk geen goed woord meer zeggen.

Goed, dit kan dus anders. Hoe anders? Door direct aan te geven waar je tegenaan loopt bij die collega. Het hoeft niet direct een zwaar gesprek te worden. Een luchtige “Wat bedoel je daar precies mee?” kan al een hoop duidelijkheid scheppen. Geef aan hoe je het wél graag ziet. Zo kan je in de toekomst confrontatie voorkomen en prettiger met je collega samenwerken.

Tip: Spreek vanuit jezelf. Wat we hiermee bedoelen, is dat je het op jezelf betrekt, zodat het voor de ander niet overkomt als een persoonlijke aanval. Bijvoorbeeld: “Ik voel dit, wanneer dit gebeurt.” of “Ik heb dat op die manier geïnterpreteerd.”.  

Zo doen we het ook bij ons op kantoor. Eerlijkheid is iets wat we van elkaar verwachten. Natuurlijk lopen we hier en daar nog wel eens tegen iets aan, maar zo weten we in ieder geval wat we aan onszelf en de ander hebben.

Roddelen? Nee, bedankt


Aansluitend op het bovenstaande punt: wat je aandacht geeft, dat groeit. Zo werkt het ook met -om het even heftig te benoemen- haat. Roddelen is funest. We snappen dat het fijn is om een uitlaatklep te hebben, maar probeer het toch niet te doen. En hoe cliché het ook klinkt: praat met elkaar in plaats van over elkaar.

Kijk ook eens naar je eigen gedrag


Sta open voor kritiek en erken ook je eigen fouten. Besef hoe jouw gedrag invloed heeft op de situatie en sta hier ook voor open. Schiet niet direct in de verdediging wanneer iemand feedback geeft op je gedrag. Denk bijvoorbeeld aan hoe je zou willen dat een ander reageert wanneer jij degene bent die kritiek of feedback levert.

Ben je echt van mening dat de kritiek niet terecht is, geef dit dan ook aan. Al met al is het belangrijk om in het achterhoofd te houden dat je altijd het gesprek kan aangaan met de ander. Probeer je in de ander te verplaatsen en kijk dus vooral eens goed naar jezelf.

 

Last but not least, heb plezier met elkaar!


Alle zware onderwerpen en tips terzijde, je blijft tenslotte collega’s. Of je het leuk vindt of niet, je zit vijf dagen per week (online of offline) met elkaar opgescheept en je collega’s hebben een grote invloed op hoe leuk je het hebt op je werk. Maak eens een lolletje. Dan houd je het stukken langer vol. Juist wanneer er stressmomenten op je werk zijn, zijn je collega’s degenen die dat het beste begrijpen.

Hoe zorgen we daarvoor bij The Next Label?


We doen ons best om de werksfeer hoog te houden. Onder andere door onze langere pauzes, zo hebben we de tijd om met onze collega's spelletjes te spelen (denk aan: Fifa, tafelvoetbal of ping pong). En natuurlijk onze onvergetelijke vrijmibo's! Daarnaast doen we aan teamuitjes en zorgen we ervoor dat we alle meetings die we met het gehele bedrijf doen altijd goed afsluiten met een leuke activiteit of een borrel. Jammer genoeg staat dit nu met het thuiswerken en alle maatregelen die zijn getroffen vanwege het Coronavirus even op on hold, maar hopelijk kunnen we snel weer terug naar het 'oude normaal' ;).

 

Meer weten over hoe we het bij The Next Label aanpakken, of nieuwsgierig geworden naar onze cultuur?
Foutje gezien? Laat het ons weten. We zijn je dankbaar!
More blog posts
More blog posts

Wil je weten hoe het er echt bij ons aan toe gaat? Neem dan eens een kijkje op onze cultuur pagina.

Onze cultuur