Wat is een Business Consultant bij The Next Label?

30 January 2023 - 2 min

Ben je een recruiter als je werkt in de sales bij The Next Label? En waarom heet die functie ‘Business Consultant? Wat houdt de baan nou precies in?

Om snel antwoord te geven op deze vragen: je functie heeft soortgelijke werkzaamheden als een recruiter, maar wij noemen het ‘Business Consultant’ omdat je je óók bezighoudt met het hele business-aspect. En veel meer! Nog steeds een vaag verhaal? Lees dan deze blog, waarin we je álles uitleggen over de functie Business Consultant. 

Wat is een Business Consultant?


Een Business Consultant is een professional die organisaties ondersteunt of adviseert bij diverse organisatorische vraagstukken. Als Consultant beschik je over de nodige kennis en ervaring om het gebied van onder andere bedrijfsprocessen, management, strategie, finance of IT. Welke kennis je uiteindelijk nodig hebt, is sterk afhankelijk van de branche waarin je werkt. Omdat wij actief zijn in de recruitment zul je als Business Consultant bij The Next Label klanten adviseren en ondersteunen op het gebied van werving en selectie, employer branding en strategie. Ook zul je actief potentiele kandidaten benaderen om deze te kunnen matchen met openstaande vacatures van je klanten.



Hoe ziet de rol Business Consultant eruit? 


Je verantwoordelijkheden als Business Consultant zijn op te delen in drie onderdelen: new business- en accountmanagement, recruitment en projectmanagement. Binnen new business- en accountmanagement werf je nieuwe klanten en onderhoud je bestaande langetermijnsamenwerkingen. Projectmanagement houdt in dat je alle balletjes hooghoudt voor de verschillende processen die je hebt lopen. Maar ook (naarmate je meer richting een seniorpositie komt) steeds meer betrokken wordt bij bedrijfsprojecten, mocht je daar interesse in hebben (denk aan: trainingen geven, mensen opleiden, kennisdelen...).  

Sean: “Ik koos voor Cooder, omdat ik vanaf het begin veel kon leren, doorgroeimogelijkheden had en een klik had met de organisatie, gezien het een gezellige en jonge club is.”  

Een intake met een klant 


Ons klantenbestand is divers: van startups tot aan internationale bedrijven. We willen onze klanten zo goed mogelijk leren kennen en plannen daarom vaak visits in (bezoek van onze Consultant(s) aan een klant). Dan is het eerste contact meteen persoonlijk en worden er de juiste afspraken gemaakt. Ook kunnen we direct proeven van de bedrijfscultuur en er zo achter komen wat het bedrijf zoekt. 

Een intake met een kandidaat 


Business Consultants helpen klanten (bedrijven), maar óók natuurlijk kandidaten. Vaak komen zij in contact via LinkedIn, maar het overgrote deel van de communicatie gaat telefonisch en per mail. Vervolgens ontstaat er een samenwerking waarbij het contact en de betrokkenheid nauw is. Je probeert namelijk altijd een goede klik te krijgen met je kandidaat en zijn of haar proces kort op te volgen. Het succes van kandidaten is óók jouw succes. Dat is hier de mentaliteit!  

Wouter: “Naast LinkedIn werven we ook via onze website, de mail of vanuit onze database. Vóór we een proces starten, nemen we de kwalificatie goed door zodat we daarop terug kunnen vallen tijdens het gesprek. Door onze betrokkenheid creëer je over en weer meer vertrouwen en goodwill, waardoor een samenwerking soepel verloopt en iemand afspraken goed nakomt. Dat is cruciaal voor een recruitmentproces, anders verlies je te veel tijd.” 

Trainingen volgen 


Interne trainingen volgen is bij ons een belangrijk onderdeel van je baan als Business Consultant. Daarom krijg je vanaf je start maandelijks verschillende trainingen om telkens weer een stap verder in je ontwikkeling te komen. Daarbij stopt het niet, want interne trainingen worden hier het hele jaar door gevolgd. Zo blijven onze Business Consultants up-to-date op de marktontwikkelingen en werken ze aan hun eigen groei.   

Een dag in het leven van een Business Consultant 


08.15: Aanwezig op kantoor 


Onze Business Consultants beginnen altijd om 08.15. Dat is een beetje aan de vroege kant, maar in sales werkt het nou eenmaal zo dat wie het eerst komt het eerst maalt. Als je doorgroeit naar een medior of senior positie, dan worden je uren flexibel en mag je ze zelf verspreiden over de dag. 

09.00: Koffie! 


Gun jezelf een lekker koffietje tussen het bellen door. 

09.15: Intake met een klant


Een intake met een klant doe je gemiddeld 1 á 2x per week. Zo’n call duurt rond de 30 á 40 minuten, gaat vaak via Teams en soms ook telefonisch. 

10.00: Taken voor de dag bekijken 


Wat ga je vandaag verder allemaal doen? Het is belangrijk om geordend te werken als Business Consultant en overzicht te houden (zoveel kandidaten en klanten tegelijk…). Maak daarom altijd een strak schema voor jezelf. 

11.00: Mailshot voorbereiden en opstellen 


Dit houdt in: de kandidaat anonimiseren, je mailshot (eigenlijk gewoon je e-mail) opstellen, contactpersonen toevoegen in de mailinglijst en alle reacties verwerken. Je stuurt ongeveer 1 á 3 mailshots per week. 

12.00: Feedbackgesprek met een kandidaat 


Feedbackgesprekken met kandidaten voer je vaak op een dag. Deze duren ongeveer 5 minuten per gesprek, dus daarom kan je snel van het ene gesprek naar het andere. Tijdens deze gesprekken zorg je ervoor dat je weer helemaal op de hoogte bent van wat er in de kandidaat omgaat. 

12.30-13.15: Pauze! 


In de pauze maken we vaak een wandeling, spelen we FIFA of een potje poule en bestellen we op vrijdagen altijd lekkere broodjes.  

13.30: Kandidaten sourcen 


Dit is grotendeels de hoofdtaak van je werk en je bent er per dag wel 2,5 uur mee bezig. Dit is meestal via LinkedIn, maar ook door bellijsten af te gaan of websollicitanten.  

15.00: Administratieve werkzaamheden, mails opstellen, verwerken van kansen in ATS 


Verwerken van kandidaten, klanten, prospects, kansen en deals. Maar ook het doorvoeren van je targets.  

17.00: Dag afronden 


17.15/17.30: Lekker naar huis 


Pleun: “Ik zet elke dag een stapje extra door de voldoening die ik haal uit het goed presteren in én met mijn team (en de uitstapjes die daaraan verbonden zijn). Ook geeft het enorm veel voldoening om een klant en kandidaat blij te maken met een succesvolle match.”  

Meet: onze Teamleads! 


Om je een gezicht te geven bij enkele van onze verschillende teams en de personen die deze teams leiden, maak je hieronder kennis met een aantal Teamleads.  

Sean Weijde, Teamlead van Cooder België: “Werken in een team is belangrijk en superleuk bij The Next Label, omdat we een organisatie zijn die resultaat gedreven is. Omdat je samen in teams werkt, haal je het beste in elkaar naar boven. Dat zorgt ervoor dat je als groep de beste resultaten behaalt!” 


 



Thijs van der Velde, Teamlead van Finture Careers:Binnen Finture werken we nauw samen en blijven we altijd de verbetering zoeken. We werken hard en staan letterlijk te springen bij elkaars succes. We streven ernaar om het label te blijven ontwikkelen en te laten groeien.” 



Steven van Duinen, Teamlead van Cooder Nederland: “Er wordt veel gelachen op de werkvloer, wat iets zegt over de sfeer. Daarnaast heerst er een gezonde competitie, waardoor de Consultants gemotiveerd zijn én blijven.” 


Salaris van een Business Consultant


Het salaris van een Business Consultant is afhankelijk van een aantal factoren. Hierbij kun je denken aan je kennis en ervaring, de organisatie waar je werkt en certificaten die je hebt behaald. Als Business Consultant bij The Next Label kun je minimaal een salaris verwachten van maar liefst € 2.800,- bruto per maand op basis van een 40-urige werkweek. Met ons uncapped bonussysteem kan dit bedrag sterk oplopen dus je hebt zelf invloed op een hoger salaris.
Hebben we je interesse gewekt en wil je nog meer lezen over wat de rol allemaal inhoudt? Bekijk dan onze vacature als Business Consultant! Ook kun je onze andere blogs lezen voor meer informatie, óf neem contact op met één van onze Business Consultants. Zij staan voor je klaar om vrijblijvend te praten over je mogelijkheden! 
Foutje gezien? Laat het ons weten. We zijn je dankbaar!
More blog posts
More blog posts

Wil je weten hoe het er echt bij ons aan toe gaat? Neem dan eens een kijkje op onze cultuur pagina.

Onze cultuur