Help! Stress op de werkvloer

27 May 2022 - 4 min

We ervaren allemaal weleens stress op ons werk. Deadlines, druk vanuit het management of privéomstandigheden maken het soms lastig om alle ballen hoog te houden. De meesten weten wel wat een burn-out is, maar vaak niet hoe je de symptomen herkent en het uiteindelijk kan voorkomen. Klinkt dit herkenbaar? Lees dan verder en ontdek wat jij kan doen om zo optimaal mogelijk te presteren op de werkvloer!

Wat is stress? 


Stress is een lichamelijke reactie die zich uit in de vorm van een verhoogde hartslag, spieren die aanspannen en een versnelde ademhaling. Ook kan het zich uiten in rusteloosheid en overtollig zweten. Veel mensen weten dat stress vaak voorkomt en dat het uiteindelijk kan leiden tot een burn-out. Wat veel mensen dan weer niet weten is dat het vaak een samenloop van omstandigheden is die uiteindelijk zorgt voor de diagnose burn-out.

 

Wat zijn symptomen van werkstress? 


Stress herkennen is in de realiteit vaak lastiger dan je denkt. En tegen de tijd dat je erachter komt, is het vaak al te laat. Precies daarom is het belangrijk om de red flags van een burn-out op tijd te herkennen om de daadwerkelijke burn-out te voorkomen. Vandaag de dag wordt er veel van je gevraagd. Je werk, je sociale leven, je partner, sport en andere factoren spelen hier allemaal een cruciale rol in. Wij als mensen zijn geneigd om alles en iedereen zoveel en goed mogelijk te helpen, ook al gaat dit ten koste van onszelf. Hoe je jezelf dus het best beschermt tegen een burn-out? Weet hoe je de stresssymptomen herkent!

Iedereen ervaart en uit stress op zijn eigen manier. Zo zijn er symptomen op gedrags-, lichamelijk, emotioneel, en cognitief niveau. Hierbij is lichamelijk meestal de grootste indicator voor stress. Je voelt je niet lekker, bent veel moe of krijgt zelfs maagklachten. Als we kijken naar cognitieve stress symptomen dan hebben we het over concentratieproblemen, onzekerheid of vergeetachtigheid. Deze symptomen hebben vervolgens ook weer effect op emotioneel vlak wat zorgt voor frustratie, verdriet of angst. Als laatste heeft stress effect op je gedrag. Denk aan de drang om de hele dag lekker in je bed te blijven liggen, te veel of juist te weinig te eten. Ondertussen wordt dus wel duidelijk dat alle vormen van stress invloed hebben op elkaar en elkaar versterken.  
 
Als persoon haal jij energie uit verschillende dingen in je leven. Denk aan: werk, wij (relatie, vrienden en familie) en wonen. Dit wordt ook wel het ‘3 W's’-model genoemd, en geeft inzicht in de gebreken die zorgen voor een burn-out. Op het moment dat één van deze dingen niet voldoende energie geeft dan is dat onprettig, maar niet het einde van de wereld. Is dit bij twee van de drie het geval, dan ervaar je behoorlijke stress en is dat ene ding dat je nog wél energie geeft ontzettend belangrijk. Zie dit als enige overgebleven steunpilaar die jou overeind houdt. Kosten alle drie de pijlers meer energie dan ze opleveren, dan is de kans op een burn-out groot.  

Hoe geef ik aan dat ik overspannen ben?


Je ziet in dat je tegen een burn-out aan zit of er ondertussen al één hebt. Wat nu?!
Herkenning van de situatie is de eerste stap naar de oplossing! Gelukkig sta je er niet alleen voor en zijn er genoeg mensen om je heen die je kunnen en willen helpen. Als we de situatie op de werkvloer bekijken kun je gebruikmaken van je aangewezen buddy, je manager of de vertrouwenspersoon binnen het bedrijf. 

Niet elk bedrijf heeft een vertrouwenspersoon, maar veel burn-outs zijn te voorkomen als die er wél is. Op het moment dat zo’n aanspreekpunt ontbreekt op de werkvloer kunnen deze problemen niet aangepakt worden en zal het uiteindelijk vaker leiden tot burn-outs en ziekteverzuim. Een vertrouwenspersoon zorgt voor voorlichting over- en preventie van overmatige stress. Daarnaast hoort er ook een stukje coaching bij deze rol om advies te geven aan personeel dat last heeft van (overmatige) stress.

Mocht je geen gebruik kunnen maken van een vertrouwenspersoon, probeer dan eens in gesprek te gaan met je manager of een collega die je vertrouwt om je gevoelens mee te delen. Het voordeel is dat zij jou dagelijks zien en weten waar je mee bezig bent. Wie weet delen zij zelfs het gevoel van overmatige stress!

Hoe voorkom jij zelf stress op de werkvloer? 


Om werkstress op de werkvloer vroegtijdig te kunnen voorkomen zijn er een aantal belangrijke tips die hierbij kunnen helpen. Namelijk: 
 
1. Overzicht 
Het creëren van overzicht in je vaak drukke leven zorgt voor controle en rust in je hoofd. A clean desk is a clean mind is hier een simpel maar doeltreffend voorbeeld van. Maak een planning of werk met een dagelijkse to-do list om beter te kunnen focussen. Hoe lekker om aan het einde van de dag alles afgevinkt te hebben! 
 
2. Zorg voor genoeg beweging 
Stresslevels verlaag je door regelmatig te bewegen. Door even te wandelen in de pauze, te rekken of korte oefeningen te doen stimuleer je je bloedsomloop en ervaar je minder stress.  
 
3. Neem geregeld pauze 
Het even onderbreken van je werk zorgt voor ontspanning van het lichaam en het brein. Voel je dus vooral niet schuldig als je even een klusje tussendoor doet. Het zorgt er alleen maar voor dat je daarna weer gefocust aan de slag kan 
 
4. Durf nee te zeggen 
Heb je voor jezelf even geen overzicht meer door de hoeveelheid werk? Durf dan nee te zeggen wanneer je leidinggevende of collega vraagt of je extra werk kan leveren. Vaak begrijpen zij de drukte die je ervaart en het feit dat je jezelf in bescherming neemt. Voel je dan vooral ook niet schuldig! 

Hoe kan je als werkgever een burn-out voorkomen bij personeel?


Voordat we kijken naar manieren om een burn-out te voorkomen is het belangrijk om stil te staan bij de beroepsziekte die op grote schaal actief is. Stress is namelijk beroepsziekte nummer één in Nederland. De ziekte is op voorhand al op te merken, maar toch krijgt het vaak de kans om zich te ontpoppen tot een burn-out. Daarmee kan ook gezegd worden dat het voorkomen van een burn-out beter is dan het genezen ervan, ook als werkgever. Het belangrijkste als werkgever is het monitoren van het personeel. Vergroot het werkplezier voor je medewerkers, neem oorzaken van werkdruk zoveel mogelijk weg bij ze en zorg voor een goede inrichting van een thuiswerkplek. Na de huidige coronasituatie waarbij veel thuis wordt gewerkt is het lastiger om werknemers te kunnen monitoren of even te kletsen. Des te belangrijker is het om voorlichting te geven over burn-outs en de bijbehorende signalen, beweging te stimuleren en de lijnen kort te houden door een contactpersoon aan te wijzen waar ze terecht kunnen met hun zorgen of problemen.  

Daarnaast is ontspanning op de werkvloer cruciaal voor een gezonde werkomgeving. Wil jij je medewerkers of collega’s meer ontspannende activiteiten laten doen tijdens een werkdag? In de volgende alinea geven we je een aantal opties die bij The Next Label uitvoerig zijn getest en ook daadwerkelijk werken.

Zorg voor vormen van ontspanning maar let erop dat deze niet te afleidend zijn. Uiteraard wil je niet dat het voor geluidsoverlast of andere hinder zorgt. Denk bijvoorbeeld aan een pool- of pingpongtafel in een aparte ruimte, een Playstation met FIFA om je collega’s in te maken of mindfulness sessies. Je zou ook kunnen kiezen voor activiteiten die buiten plaatsvinden om gedurende de dag genoeg frisse lucht te krijgen. Denk aan bokslessen, bedrijfshockey en -voetbal of korting op sportabonnementen. Op deze manier creëer je afleiding wat stressverlagend werkt en uiteindelijk zorgt voor minder burn-outs! 
Foutje gezien? Laat het ons weten. We zijn je dankbaar!
More blog posts
More blog posts

Wil je weten hoe het er echt bij ons aan toe gaat? Neem dan eens een kijkje op onze cultuur pagina.

Onze cultuur