De 8 tips voor een perfect vindbaar LinkedInprofiel

28 May 2021 - 4 min reading time

Hoop jij ook stiekem op die fantastische nieuwe uitdaging, die toevallig langskomt op het juiste moment?

Dat scheelt een heleboel tijd in een zoektocht die vaak veel incomplete informatie, frustratie en afwijzing met zich meebrengt.

Geloof me, dit kan echt makkelijker. Hoe zorg je ervoor dat dit proces beter verloopt? Hoe zorg jij ervoor dat je gevonden wordt en boven andere profielen komt te staan? En welke meest voorkomende fouten moet je absoluut voorkomen? In deze blog leer jij alle ins en outs van de Recruiter op LinkedIn, zodat die nieuwe uitdaging jou kan vinden!

De Recruiter


Een Recruiter heeft een veelzijdige baan met veel verschillende werkzaamheden en zoekt o.a. dagelijks op LinkedIn naar potentiële kandidaten binnen zijn of haar specialistische vakgebied. Het gebruik van een speciaal LinkedIn Recruiter Account is bij veel Recruiters bij uitstek de ideale sourcing tool waarmee gestart wordt in de zoektocht naar het ideale profiel en dus voor jou de omgeving die up to date moet zijn. Zie je profiel als een website, die optimaal vindbaar moet zijn. Maar waar moet je dan beginnen?

LinkedIn werkt met een eigen algoritme. Jouw profiel is voor de Recruiter beter en makkelijker vindbaar als je profiel volledig is ingevuld en zo compleet mogelijk aansluit op het algoritme. Wij hebben in deze blog voor je uitgezocht op welke onderdelen je moet letten. Op deze manier ben je zichtbaar voor de juiste Recruiter en weet hij of zij ook waar jij naar op zoek bent!  De meest voorkomende fout is te denken dat je pas je profiel moet bewerken als je zoektocht naar die nieuwe uitdaging begint. Niets is minder waar. Hoe kan je de concurrentie voor zijn? Door onderstaande stappen te doorlopen en nu al deze voorsprong te pakken.

1. Professionele profielfoto

De ideale profielfoto is van hoge kwaliteit, heeft een goede belichting en is op een neutrale achtergrond gemaakt. Gemiddeld krijg je hiermee 21x meer views en 36x meer berichten. Voor een uitgebreide uitleg met betrekking tot een effectieve profielfoto op LinkedIn kan je hier kijken.

2. LinkedIn Headline

Een headline onder je persoonlijke naam zorgt voor een sterke vertegenwoordiging van je professionele, persoonlijke branding. Hiermee kan je jezelf persoonlijk onderscheiden van anderen, denk aan waardevolle kernwoorden uit de industrie, unieke skills die je jezelf eigen hebt gemaakt of de passies die je hebt.

3. Up to date weergave van bedrijfstak & locatie

Het instellen van de juiste bedrijfstak is een belangrijk onderdeel van je profiel waarbij je het beste kunt kiezen tussen de opties die aansluiten op je zoekcriteria. Denk hierbij aan bedrijfstakken zoals Financiële diensten, Human Resources, Management Consulting, Personeel en werven of Marketing en reclame,  Deze verschillende opties zorgen ervoor dat je goed vindbaar bent in de desbetreffende sector. Voeg daar je voorkeur qua regio aan toe (Amsterdam, Rotterdam, Gent, Antwerpen, etc...) en dit zorgt uiteindelijk voor een betere vindbaarheid en meer profiel views. De volledige lijst met alle bedrijfstakken kan je hier vinden.

4. Profiel informatie/samenvatting

Dit is de ideale plek om te omschrijven wie je bent, wat je doet, waarom je werk belangrijk voor je is en wat voor impact je werkzaamheden hebben. Zie het als een elevator pitch waardoor een onbekend persoon direct nieuwsgierig wordt naar je. Dit kan los staan van je huidige rol en meer toegespitst zijn op je persoonlijke competenties en doelstellingen. Wanneer je actief naar een nieuwe baan zoekt, is dit ook de plek om uitgebreider te omschrijven wat je wensen en eisen precies zijn, maar denk ook aan je voorkeur van communicatie (mail, Whatsapp, telefoon, etc..) en het eerste contactmoment met een Recruiter.

5. Toevoegen van werkervaring

Door alleen je werkgever te selecteren en je functietitel te noteren, doe je tekort aan je eigen profiel op LinkedIn. Gebruik bij deze optie de omschrijving om meer informatie te delen over je verantwoordelijkheden, schrijf dit in de eerste persoon en gebruik korte beknopte paragrafen in een verhaallijn. Noteer hier meer over je behaalde resultaten, de impact die teweeg is gebracht en de verandering binnen de organisatie.

6. Vaardigheden en onderschrijvingen

Door vaardigheden aan je profiel toe te voegen laat je zien wat je sterktes zijn en welke competenties je bezit. Selecteer hier een mix van hard -en soft skills voor een goede balans en een zo volledig mogelijk beeld, maar overdrijf het niet met honderden skills, want daar vertroebel je uiteindelijk je profiel alleen maar mee. Alleen je eerste connecties uit je netwerk zijn bevoegd om je te onderschrijven voor deze vaardigheden. Vraag dus je (ex-)collega’s en vrienden om dit op je profiel te bevestigen voor een betere vindbaarheid. Binnen deze vaardigheden kan je een persoonlijke top 3 selecteren die standaard bovenaan je profiel staan, ideaal om dit af te stemmen op die nieuwe rol waar je naar zoekt!

7. Aanbevelingen

Verzamel aanbevelingen door je professionele carrière heen op je LinkedInprofiel, alleen je 1e connecties kunnen je aanbevelingen geven. Je kan actief een aanbeveling vragen wanneer je op iemand zijn of haar profiel staat en op de button “Meer” klikt en vervolgens “Verzoek om aanbeveling”. Hierdoor wordt je online profiel sterker, en is je profiel beter vindbaar in het LinkedIn-algoritme. 

8. Beschikbaarheid ('Open voor nieuwe uitdagingen')

Je kan in je profiel kenbaar maken dat je zoekt naar een nieuwe uitdaging en hiermee actief je profiel openstellen voor geïnteresseerde Recruiters. Dit doe je uiteraard wanneer je zeker weet dat je actief naar een nieuwe uitdaging op zoek wilt gaan. Belangrijk hierbij is dat je alle aanvullende details goed invult, zoals je begeerde functietitel(s), werk locatie(s), startdatum en soort rollen waar je voor open staat.

Last but not least! Maak een keuze wie dit kan zien en maak onderscheid tussen de weergave die alleen voor Recruiters is bedoeld of de openbare weergave. Bij de keuze voor 'alleen Recruiters' weet je zeker dat je directe collega’s dit niet krijgen te zien door de instellingen op LinkedIn.

De werkwijze van de filters op LinkedIn


Filters helpen de Recruiter om een selectie te maken tussen alle profielen die er op LinkedIn zijn, aan de hand van de hierboven genoemde punten. Belangrijk voor jou om te weten is dat een Recruiter deze drie basis filters (bijna) altijd gebruikt:

  • Vaardigheden

  • Locatie

  • Beschikbaarheid (Open voor nieuwe mogelijkheden)


Deze combinatie van filters is voor veel Recruiters de basis van waaruit ze verder specificeren met extra filters. Al deze filters werken als een Boolean search op LinkedIn waarmee bepaalde resultaten worden uitgesloten of worden toegevoegd aan de zoekopdracht. Hoe completer jouw profiel op LinkedIn is ingevuld, hoe beter je vindbaar bent voor de Recruiter met jouw droombaan!

Hoe nu verder?


Wil jij goed vindbaar zijn op LinkedIn? Zorg voor een actueel profiel en blijf gedurende je gehele carrière aan je collega’s om onderschrijvingen van je vaardigheden vragen zodat je profiel up to date en goed vindbaar is. Jij bent zelf verantwoordelijk voor je toekomst en deze tips kunnen je daarbij helpen. Kortom, er is werk aan de winkel als jij dit jaar die nieuwe baan op een gerichte manier wilt vinden. Zet de Recruiters voor je aan het werk!
Foutje gezien? Laat het ons weten. We zijn je dankbaar!
More blog posts
More blog posts

Wil je weten hoe het er echt bij ons aan toe gaat? Neem dan eens een kijkje op onze cultuur pagina.

Onze cultuur