Vier belangrijkste karaktereigenschappen in sales

22 December 2020 - 3 min reading time

Als Sarah op een festival staat, kijkt ze altijd de kat uit de boom. Terwijl Daan met zijn open houding binnen vijf minuten al tien nieuwe vrienden heeft gemaakt.

Zo is er over iedereen wel wat te zeggen. Er zijn honderden woorden waarmee je jouw karakter kan omschrijven; dit is waarmee jij je onderscheidt van anderen. Maar hoe doe je dat? En waarom duiden jouw karaktereigenschappen op succes?

Een karaktereigenschap, wat bedoelen we daarmee?


Binnen de psychologie worden karaktereigenschappen ook wel jouw persoonlijkheid genoemd. Persoonlijkheid is een begrip waar je dagelijks mee te maken hebt. Je reflecteert op jezelf: “Waarom is het voor mij zo belangrijk om altijd de beste te zijn?”. Iets wat we nog liever doen, dan reflecteren op onszelf, is het beoordelen van anderen. “Waarom moet hij nou altijd zo nieuwsgierig zijn?”

Karakter: Een verzameling van eigenschappen die je over een langere periode laat zien, en kenmerken hoe jij je gedraagt in bepaalde situaties.

We hebben het bij The Next Label wel vaker over ons hechte team en het groepsgevoel onder collega’s. Hoewel iedereen anders is, delen we toch dezelfde visie. Dit komt onder andere omdat we allemaal gedreven, oprecht, betrouwbaar en helder zijn. Dit keer vertellen we meer over deze vier karaktereigenschappen die wij in ons team belangrijk vinden om samen successen te behalen. Herken jij jezelf hierin?

We stoppen niet


Met gedrevenheid bedoelen we dat we niet zomaar opgeven. Ben jij gedreven? Dan ga je verder, ook wanneer er tegenslagen op je pad komen. Je bent gedreven om altijd de beste resultaten te behalen. Het liefst overtref je jezelf elke dag weer. Je meet je succes niet alleen aan de hand van jouw resultaten, maar ontvangt ook feedback met open armen. Vanuit daar verbeter je jouw skills.

Je begrijpt dus wel waarom gedrevenheid een goede karaktereigenschap is om te hebben binnen een sales-job. Want helaas zitten er naast alle successen ook zeker tegenslagen tussen en kan het soms best pittig zijn om na het horen van een nee, toch nog op zoek te gaan naar die éne ja.

Hoe zien we dat terug binnen The Next Label?

We willen altijd meer en we stoppen niet. Dit gaat natuurlijk niet zonder hier en daar een foutje te maken, maar hé daar leren we van, dat is de mindset waar we voor gaan. Niet alleen binnen onze salesafdeling, maar ook binnen ons marketing-, finance of HR-team zorgen we ervoor dat we altijd gedreven blijven om het beste uit onszelf en elke situatie te halen.

Een perfect voorbeeld van een gedreven werknemer is onze Teamlead Danny: een ontzettend harde werker, die daar ook nog plezier in beleeft. Iemand die doorgaat totdat het werk af is, een kei in het enthousiasmeren van anderen en een boegbeeld voor de term “Work hard, play hard”. Hij is dan ook niet voor niets de medewerker van het jaar 2020 geworden. Gedrevenheid is dus een karaktereigenschap die we allemaal bezitten. Toch zijn we benieuwd: hoe blijf je continu gedreven?

Danny: “Gedreven zijn komt natuurlijk in de eerste instantie vanuit je persoonlijkheid, maar binnen The Next Label krijg je ook genoeg kansen die dit in je naar boven halen. Zo blijf ik bijvoorbeeld gedreven om altijd goede business te draaien. Als je eenmaal van het succes hebt geproefd, dan wil je meer. En een beetje vriendschappelijke competitie doet niemand kwaad. Dus met mijn collega’s gaan we onderling een soort wedstrijdje aan. Zo trigger je dit ook bij anderen om telkens het beste uit zichzelf te halen: om uiteindelijk in de top 3 van elke maand te willen staan. Dat maakt het leuk, je viert eigen successen, maar ook zeker die van anderen.”

Oprechtheid als onderscheidend vermogen 


Je onderscheidt je in de sales door oprecht te zijn. Een goede salesman- of vrouw praat niet te veel over zichzelf. Hij of zij zwetst niet, maar luistert aandachtig. Geen haantjesgedrag dus. Ook niet de allermooiste verhalen om daar vervolgens niets van waar te maken. Wat dan wel? Jezelf zijn, eerlijk zijn en weten waar je het over hebt. Hiermee behaal je successenomdat je nakomt wat je belooft en er geen doekjes omheen draait. Door oprecht te zijn, bouw je samen vertrouwde langetermijnrelaties op. Daar maak je het verschil. 

Hoe doen we dat bij The Next Label? Die charmante brutaliteit passen we hier maar al te graag toe. We zeggen waar het op staat, zonder bot of lomp te zijn. Daarnaast hebben we onze workflow erop ingericht. Oprechtheid is iets wat leeft op de werkvloer. We doen waar we ons goed bij voelen, zijn eerlijk naar elkaar en durven altijd onze mening te uiten, ook wanneer het soms lastig is.  

Wanneer we collega’s vragen wie een goed voorbeeld is van onze kernwaarde 'oprechtheid' en dus iemand die deze eigenschap bezit en voor zichzelf inzet, dan komt al gauw de naam Stijn naar voren. Dus uiteraard waren we benieuwd: Stijn, hoe merk je dat oprechtheid jou helpt binnen het werk in de sales? 

Stijn: “Een belangrijke factor om oprecht over te komen is om dicht bij jezelf te blijven. Zet je een masker op, dan prikken mensen daar snel doorheen. Daarnaast dien je zelfkritisch te zijn en te allen tijde je eigen functioneren te reflecteren in elke situatie: “Wat kan ik de volgende keer anders doen om wel het gewenste resultaat te behalen?”. 

In mijn professionele ervaring heb ik gemerkt dat wanneer je oprecht bent, je op de lange termijn het meest bereikt. Door eerlijk, open (transparant) en direct te zijn kan je altijd door een deur stappen die je ooit achter je hebt dicht gedaan. Een oprechte manier van werken en handelen kan deuren openen die voorheen gesloten waren.” 

Helder. Geen kletskoek, maar duidelijkheid


Een karaktereigenschap waar we in de sales bij The Next Label veel waarde aan hechten, is helderheid. Duidelijke communicatie is waar het bij sales natuurlijk nog wel eens fout kan gaan. Wollige taal, informatie achterhouden of in sommige gevallen misschien zelfs onwaarheden vertellen. Een kant van sales die je liever wilt vermijden. Wanneer je helder bent, weet je waar je naartoe wilt. Zo schep je duidelijkheid voor je gesprekspartner. Je kunt sturing geven aan het gesprek en hier de leiding in nemen, omdat je weet waar je het over hebt.  

Een goed voorbeeld van hoe we bij The Next Label helder zijn, zie je terug in onze communicatie. Intern én extern. Openheid, eerlijkheid en directheid, zonder bot te zijn. Charmante brutaliteit noemen we dat. We zeggen waar het op staat en durven achter onze mening te staan. Geen kletskoek dus.  

Eén van de oprichters van The Next Label is dan ook een perfect voorbeeld van de karaktereigenschap helder. Je kan bij hem altijd verwachten dat hij zegt waar het op staat en dat hij duidelijke taal spreekt.  

Patrick: “Binnen de sales is het belangrijk om altijd bij je visie te blijven. Wanneer je een duidelijke boodschap in het achterhoofd houdt, zorg je er automatisch voor dat je helder bent naar je gesprekspartner toe. Vanuit je missie en visie is je beleid en het product dat je verkoopt ontstaan, waardoor het belangrijk is dat je je klant meeneemt in het verhaal en duidelijk uitlegt waarom je deze keuzes hebt gemaakt. Door vast te houden aan deze visie zorg je als organisatie en consultant altijd voor heldere- en open communicatie. Zowel de klant als jijzelf weten altijd waar je aan toe bent.” 

Betrouwbaarheid als belangrijke karaktereigenschap in de sales


Je wilt dat iemand op je woord afgaat. Het vertrouwen winnen en dus betrouwbaar zijn. Betrouwbaarheid is de mate waarin iemand je op je woord gelooft. Je kan dus begrijpen dat dit een enorm belangrijke karaktereigenschap is binnen de sales. Hoe zorg je hiervoor? Door afspraken na te komen, je woord te geven en dit ook op te volgen en dus vooral geen loze beloftes te maken. Zo weten andere wat ze aan je hebben, maar weet jij ook wat je aan anderen hebt.
Bij The Next Label werken we hier dan ook hard aan. We zijn er voor elkaar, geven eerlijke feedback en zorgen voor persoonlijke coaching en begeleiding. Zo weten we altijd wat we aan elkaar hebben.

Onze Teamlead bij Cooder Finance, Eveline, weet alles af van betrouwbaarheid. Niet alleen omdat we haar ons leven toevertrouwen ;). Ook omdat deze karaktereigenschap in veel situaties goed van pas komt. We vroegen Eveline hoe zij hiermee omgaat.

Eveline: “Binnen het werk wat we hier doen is betrouwbaarheid en vertrouwen heel belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan situaties waar een kandidaat twijfels heeft over of hij of zij ergens op gesprek wil gaan. Betrouwbaarheid speelt hier dan een grote rol. Hierdoor weet ik een kandidaat vaak toch te overtuigen om naar een job te gaan waarvan ik denk dat zij goed passen. Als een kandidaat mij dan het vertrouwen geeft en uiteindelijk kiest om te gaan werken voor deze organisatie, is dat superleuk. Daar ligt jouw toegevoegde waarde als Business Consultant.”

Jouw toegevoegde waarde in de sales


Er is niet één antwoord op de vraag waarom jouw karakter op succes duidt. Dat is ten eerste voor iedereen anders, en ten tweede ligt het aan de omgeving waar je werkzaam bent. Het is daarom altijd belangrijk jouw persoonlijkheid te matchen aan een bepaalde werkomgeving. Want als jij lekker op je plek zit, komen jouw succesfactoren goed tot zijn recht. Zit je aan de sollicitatietafel? Dan maak je jouw toegevoegde waarde duidelijk door geschikte voorbeelden te bedenken die aansluiten op de visie van je gesprekspartner. Dus, in onze ogen onderscheid je je binnen de sales met de karaktereigenschappen gedreven, oprecht, betrouwbaar en helder. Hoe zie jij die bij jezelf terug?

Herken jij je in bovenstaande eigenschappen en ben je nieuwsgierig geworden naar hoe je deze eigenschappen terugziet in een rol binnen de sales? Neem dan contact met ons op!
Foutje gezien? Laat het ons weten. We zijn je dankbaar!
More blog posts
More blog posts

Wil je weten hoe het er echt bij ons aan toe gaat? Neem dan eens een kijkje op onze cultuur pagina.

Onze cultuur