23 November 2020

Fit blijven in tijden van Corona

Als fit- en levendig persoon zijn we gewend om van hot naar her te springen. Terrasje hier, dansje daar...

Gewend om een aantal keer per week een sportlesje te volgen én gewend om een groot kantoor om ons heen te hebben waarin we lekker rond kunnen dwarrelen. Door de huidige situatie rondom Corona is dit nu allemaal even anders. Het remt ons levendige en energieke leven op verschillende vlakken af. Geen fijn gevoel. Maar dat waar je geen invloed op hebt kun je niet veranderen, dus we gaan op zoek naar oplossingen. In deze blog geven we je 5 tips voor hoe je in deze tijd fit en gezond blijft.  

Tip 1. Een positieve mindset


We kennen het allemaal wel, gedachtes die de hele dag door je hoofd vliegen. Soms voel je je goed, soms heb je totaal je dag niet. Het overkomt je, en je laat je onbewust meesleuren in deze gevoelens. Nu we ons wat ‘opgesloten’ voelen, is het niet gek dat we daar soms even flink van balen. Negatieve gedachtes nemen ineens de overhand, en jammer genoeg sturen de gedachtes die in je opkomen je gevoel. Deze werking van onze hersenen zorgt er dus onbewust voor dat we ook negatieve gedachtes aannemen als de waarheid. Zo blijft een dipdag een dipdag en daar wordt niemand gelukkig van.

De eerste tip is dus misschien een beetje voor de hand liggend, maar niet minder belangrijk: blijf positief! Het heeft geen zin om te blijven balen over dingen waar je niks aan kan veranderen. Dus, gooi negatieve gedachtes de prullenbak in en focus je op wat je wel in de hand hebt. Wat zorgt ervoor dat jij je goed voelt? Denk na over dingen die je wel nog kan doen. Een wandeling door de mooie stad, even Facetimen met vrienden, een rondje hardlopen…  Kortom, laat vervelende gedachtes je mood niet bepalen, en bepaal zelf hoe je je voelt. Zo zorg je ervoor dat je ondanks alle beperkingen, toch met een lach de dag afsluit!

Tip 2. Gezonde lunchtips delen met je collega’s


Ook al blijven we positief, dit verandert helaas niets aan de afstand tussen je werkplek en de koelkast ;). Nu we thuiswerken staat de koelkast akelig dichtbij. Niet handig, want we kennen ze allemaal wel… de smoesjes waardoor we onze buik rond eten; even pauze, geen concentratie, ik heb het verdiend en ga zo maar door. Door alle ritjes naar de koelkast loopt de stappenteller flink op, maar of die extra stappen de calorieën goedmaken betwijfelen we. Ondanks dat we allemaal weten dat gezond eten directe invloed heeft op ons geluksgevoel, is het niet altijd even makkelijk.

Om het je wat makkelijker te maken, is onze tweede tip: deel je gezonde máár lekkere recepten met je collega’s. Een mooie bijkomstigheid is dat je op deze manier meteen het sociale contact met je collega’s onderhoudt. Iets wat op afstand niet vanzelfsprekend is, maar wel onmisbaar. Want naast gezondheid heeft sociaal contact een grote invloed op ons geluksgevoel. Wat extra inspiratie van anderen kan dus nooit kwaad! En nu je woon-werkreistijd wegvalt, heb je tenslotte ook nog eens tijd om uitgebreid te kokkerellen! ;)

Tip 3. Pauze = pauze, ook tijdens thuiswerken


Er is een tijd van hard werken, en een tijd van ontspanning. Ontspanning is belangrijk om een goede concentratie te behouden. Vaste pauzemomenten helpen hierbij. Las deze momenten daarom ook in als je thuiswerkt. Zorg wel voor een échte pauze, even weg van je werkplek dus. Even niet werken geeft je hersenen de kans om alles te verwerken. Dit zorgt vervolgens voor een betere concentratie voor de rest van de dag. Om optimaal gebruik te maken van je ontspanningsmomenten, doet een schepje frisse lucht wonderen. Een rondje door het park of een latte halen bij die ene lekkere koffiespot op de hoek bijvoorbeeld. Toch nog gebrek aan productiviteit? Pak dan eens een handje noten, blauwe bessen of rauwe wortels. Deze producten staan bekend als échte productiviteit-boosters.

Tip: Check de TNL-spotify playlist voor lekkere deuntjes tijdens je wandeling.

Tip 4. Thuis sporten


‘Helaas’ is een kleine wandeling in de middagpauze niet genoeg om echt fit te blijven. Hiervoor moeten we sporten! Dan hebben we direct een nieuwe uitdaging te pakken, want nu de groepslessen zijn afgeschaft staat iedereen te springen om dat ene plekje in de gym te bemachtigen. Tijd om de home workouts (weer) op te pakken dus. Ken je de ‘30 Day Push-Up Challenge’ al? Je volgt een duidelijk schema waardoor je iedere dag meer push-ups kan doen. Met deze powermove train je super veel spieren tegelijk en word je snel een stuk sterker. Goede ondersteuning ook voor je werkhouding, want van de hele dag stilzitten wordt je rug ook niet vrolijk. Om er echt resultaat en plezier uit te halen, is het belangrijk dat je het schema strikt volgt. Hiervoor helpt het om deze challenge samen aan te gaan met je collega’s. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de push-ups te verwerken in jullie ochtend stand-up. Elkaar uitdagen tijdens een videocall werkt motiverend en is goed voor jullie teambuilding. Succes!

Tip 5.  Spier- en schouderoefeningen voor tijdens je werkdag


Last but not least, je werkhouding. De tips die we hierboven gaven zijn vooral gericht op activiteiten buiten je werkuren om. We moeten niet vergeten dat onze werkhouding ook direct bijdraagt aan onze gezondheid. Werkgevers zijn niet voor niets verplicht om een goede werkplek te faciliteren, ook als je thuiswerkt. Denk aan computerschermen, headset, toetsenbord etc. Toch kunnen we ons voorstellen dat je thuiswerkplek misschien nét wat minder uitgebreid is, omdat je het moet doen met een kleinere ruimte en ook nog eens al je huisgenoten die thuiswerken. Doe daarom wat extra moeite om je spieren soepel te houden, want naast een goede werkhouding helpen spier- en schouderoefeningen je om klachten te voorkomen. Check hieronder hoe jij fit blijft tijdens je werkuren.
visual
Hopelijk hebben we je met deze 5 tips nieuwe inzichten gegeven om fit te blijven tijdens én na je thuiswerkdag. Ideeën waar we onze eigen draai aan kunnen geven en die ervoor zorgen dat we onze gezondheid zelf in de hand houden. Samen komen we Corona door, en motiveren we elkaar om gezond en gelukkig te blijven! 
Foutje gezien? Laat het ons weten. We zijn je dankbaar!
More blog posts
More blog posts

Wil je weten hoe het er echt bij ons aan toe gaat? Neem dan eens een kijkje op onze cultuur pagina.

Onze cultuur